Tuesday, September 29, 2009

Selamat Hari Jadi Ke 58, Presiden CUEPACS

Menghadiri Mesyuarat Agung Dua Tahunan Ke 18, Kesatuan Kakitangan Am Universiti Kebangsaan Malaysia (KESUKMA), di Panggung Seni Tun Abdul Razak (DEKTAR) sambil meraikan jamuan Hari Raya merupakan pengalaman pertama saya.

Tujuan sebenarnya bukanlah khusus untuk menghadiri mesyuarat KESUKMA. Saya sepatutnya menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa Pelaksana, Persidangan Kebangsaan Perhimpunan Kepimpinan yang sepatutnya diadakan pada pukul 9.00 pagi berdasarkan daripada notis mesyuarat yang diedarkan. Disebabkan perubahan yang berlaku, mesyuarat telah ditunda pada pukul 2.30 petang.

Mesyuarat Agung KESUKMA telah dirasmikan oleh Tuan Haji Omar Bin Osman, Presiden CUEPACS. Didalam ucapan perasmian, beliau berpesan agar ahli-ahli Kesatuan memberi sokongan yang tidak berbelah kepada kepimpinan Kesatuan demi memantapkan lagi perjuangan terutamanya berkaitan kebajikan anggota sektor awam disamping terus meningkatkan produktiviti akan anggota perkhidmatan awam menjadi ‘First Class’ dalam perkhidmatan.

Sebagai Presiden CUEPACS bersama Pegawai Tertinggi CUEPACS serta Ahli-Ahli Kongres akan sentiasa memperjuangkan kebajikan 1.2 juta anggota sektor awam. Diantaranya meminta kerajaan melakukan semakan gaji kakitangan awam setiap lima tahun sekali bagi membolehkan penyelarasan dibuat berdasarkan kos sara hidup semasa.

Perbincangan berkaitan penurunan faedah pinjaman perumahan daripada 4% kepada 1%, memohon agar penjawat awam yang telah berkhidmat melebihi 20 tahun dibenarkan menikmati 20% gratuti bertujuan dapat mengurangkan beban hutang, dapat mengurangkan beban perbelanjaan persekolah anak-anak serta dapat menambah tabungan keluarga.

Daripada kajian yang dilakukan oleh CUEPACS, 95% kakitangan sektor awam yang sedang berkhidmat membuat potogan gaji melalui Perkhidmatan Angkatan Koperasi Kebangsaaan Malaysia.Bhd (ANGKASA) bertujuan membuat pinjaman. Jumlah potongan dianggarkan sejumlah 8 bilion setahun.

Selesai saja perasmian, satu kejutan telah dilakukan oleh kepimpinan KESUKMA iaitu meraikan ulangtahun kelahiran ke 58, Tuan Haji Omar. Saya mengucapkan Selamat Hari Jadi kepada beliau. Semoga panjang umur dan dirahmati ALLAH selalu.


zainal-kali kedua mesyuarat di UKM

No comments: