Thursday, May 1, 2008

Hari Pekerja, 1hb Mei 2008


Jumpa lagi dengan Presiden CUEPACS, Tuan Haji Omar Osman di Johor Bahru, pada sambutan hari pekerja sektor awam peringkat kebangsaan 2008 anjuran CUEPACS di Dewan Jubli Intan. saya sempat membuat sedikit catiatan untuk mengaktifkan blog ini setelah sekian lama tiada berita-berita menarik. Petikan dari ucapan-ucapan Menteri Sumber Manusia, Malaysia, Y Bhg Datuk Dr. S. Subramaniam, ucapan Tuan Haji Omar dan tambahan daripada pengetahuan 'ciput' saya.
Sambutan Hari Pekerja Sektor Awam Peringkat Kebangsaan 2008 Anjuran CUEPACS yang telah diadakan di Dewan Jubli Intan, Johor Bahru, Johor. Kehadiran hampir 2000 orang ahli daripada pelbagai gabungan kesatuan telah melakar sejarah kerana inilah sambutan yang julung-julung kalinya diadakan di Negeri Johor semenjak penubuhan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam secara rasminya pada tahun 1959. Penubuhannya adalah disebabkan beberapa faktor. Diantara matlamat utamanya ialah Membela Hak dan Kebajikan pekerja-pekerja sektor awam.

Dirasmikan oleh Y Bhg Datuk Dr. S. Subramaniam, Menteri Sumber Manusia, Malaysia. Turut hadir Presiden CUEPACS, Tuan Haji Omar Bin Osman, Ketua Setiausaha Kementerian Sumber Manusia, Dato’ Thomas George, Timbalan Presiden 1, Encik Azih Bin Musa, Timbalan Presiden 2, Encik Hussain Bin Mohd. Yassin, Presiden-presiden Gabungan Kesatuan Sekerja seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak serta pengerusi pengelola sambutan, Encik Mohd. Shaman Bin Jaes.

‘Smart Partnership’ berkaitan rundingan dan muafakat memperjuangkan hak-hak pekerja merupakan tulang belakang antara Kesatuan dan Kerajaan. Semangat perpaduan Kesatuan Sekerja dalam menempuh cabaran daya saing, pemikiran matang serta memberikan perkhidmatan yang berkualiti telah berjaya meningkatkan kualiti, produktiviti dan intergriti kepada kedua-dua pihak. Pada taat ikrar yang diketuai oleh Setiausaha Agung, Encik Ahmad Shah Bin Mohd Zain, setiap pekerja perlu bekerja keras, memperkayakan diri dengan sikap masyarakat yang berminda kelas pertama serta berazam menjadi pekerja berinovatif dan kreatif, komitmen serta berazam agar kesatuan sekerja suatu hari nanti akan dihormati, disegani serta disanjung bersesuai dengan tema Hari Pekerja pada tahun ini ialah Pekerja Inovatif, Negara Kompetitif.

Menteri Sumber manusia juga telah mengarahkan agar pihak sektor awam mengoditkan Keselamatan dan Kesihatan (OSHA) ditempat kerja bagi menjamin persekitaran kerja yang selamat. Memberi latihan-latihan lanjutan bagi penambahan pengetahuan dan berkerja dengan penuh tanggungjawab, ubah sikap serta cara berkerja agar permasalahan dapat diselesaikan secara pratikal dan terbuka khususnya perhubungan perusahaan, perundingan secara bertolak ansur.
zainal.....Hidup pekerja, hidup pekerja, hidup pekerja

No comments: