Sunday, May 11, 2008

Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Fakulti Sains


Hari jumaat 9hb Mei 2008, saya mendapat surat secara 'offical' dari Pejabat Dekan, Fakulti Sains. Terkejut pada mulanya. Setelah dibuka, baru saya tahu isi kandungannya. Ingatkan apa dia, rupa-rupanya, saya telah dilantik menjadi salah seorang ahli jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan bagi Fakulti Sains. Surat ditandatangan oleh Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan, Prof. Dr Lee Chai Peng selaku Timbalan Dekan (Pembangunan). Saya pernah belajar dibawah Prof. Lee. Beliau mengajar subjek berkaitan Fosil didalam matapelajaran Geologi masa program peralihan yang saya ikuti.
Atas kepercayaan yang diberikan kepada saya, saya ucapkan ribuan terima kasih.
Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Fakulti Sains telah mengadakan mesyuarat dan perbincangan pada 8hb Mei 2008, dipengerusikan oleh Timbalan Dekan (Pembangunan) Profesor. Dr Lee Chai Peng selaku Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Fakulti Sains. Turut hadir semua ketua penyelaras keselamatan jabatan. Prof MafyaRosli Mahat (Jabatan Fizik), Prof. Madya Dr. Richard Wong Chee Seng (Jabatan Kimia), Dr Nur Iskandar Taib (Jabatan Geologi), Dr Ghufran Redzuan (ISB), Prof. Dr Wong Peng Choon (ISM)Encik Zufri Mamat (JPS&T), En. Abd Rahman Mohamed (Pejabat Dekan), Encik V.Gopal Krishnan dan Encik Zainal Aris mewakili Exco Fakulti Sains, Kesatuan Kakitangan Am Universiti Malaya (KKAUM) serta En Patrick Lee Kok Yuen sebagai Setiausaha Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Fakulti Sains.
Pada 16hb April hingga 18hb April 2008, kursus berkaitan Keselamatan dan Kesihatan telah diadakan. Bertempat di Jabatan Kimia. Penceramah, Puan Susanna Ameriyanti Suwandi, Pegawai Projek Keselamatan & Kesihatan, Universiti Malaya selaku Setiausaha JAKPUM dari Jabatan Pendaftar.
Diantara objektif utama Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Fakulti Sains adalah bagi:
1. Melahirkan kesedaran tentang keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.
2. Mengenal pasti dan memperbaiki keadaan dan perbuatan yang tidak selamat.
3. Memberi cadangan untuk pembaikan berterusan.
Semoga dengan aktiviti-aktiviti OSH untuk fakulti seperti HIRA, Pemeriksaan Tempat Kerja, Penyiasatan Kemalangan dan Kempen Keselamatan yang telah dijalankan ini, hasrat JAKPUM untuk memperolehi Sijil OSHAS 18000 dalam tempoh 2 tahun akan menjadi kenyataan.
....................................
zainal....pelik sebab dalam jabatan, saya tiada dalam jawatankuasa keselamatan dan kesihatan tapi orang lain percayakan saya.

No comments: