Wednesday, January 7, 2009

Opsyen cuti rehat tahunan

Tiada yang menarik mendengar taklimat opsyen cuti rehat tahunan yang telah diadakan di Auditorium Tun Mohamed Suffian, Fakulti Undang-undang pada 7hb Januari 2009 pada kakitangan Universiti yang sedang berkhidmat. Saya berpendapat sebilangan besar yang hadir pada taklimat bersetuju mengekalkan cuti rehat mengikut Pekeliling Perkhidmatan 1 September 2005.
Walaupun Ketua Penolong Pendaftar Puan Lim Chor Yoke mengesyorkan agar kakitangan menganggap penerimaan opsyen sebagai pengorbanan dan keikhlasan kepada majikan. Saya kurang setuju dengan ungkapan itu tetapi terpulanglah kepada penjawat itu sendiri. Pendirian saya, kekal cuti rehat yang lama.
Diantara perkara yang penting pada taklimat tersebut:
Pegawai Perkhidmatan Awam yang ditawarkan opsyen adalah diminta untuk membuat pilihan sama ada-

kekal diberi kemudahan Cuti Rehat tahunan mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002 atau Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 20 Tahun 2005 atau Perjanjian/ Kontrak berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2008, atau pekeliling, atau surat pekeliling atau peraturan lain yang berkaitan, tertakluk kepada semua peruntukan pekeliling, surat pekeliling atau peraturan yang berkuat
kuasa tersebut; atau

bersetuju memilih kadar Cuti Rehat tahunan sebagaimana yang ditetapkan di Jadual 1 atau Jadual 2 dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 14 Tahun 2008; tertakluk kepada semua peruntukan Pekeliling Perkhidmatan berkenaan.

Implikasi Opsyen

Implikasi bagi pegawai Perkhidmatan Awam yang bersetuju menerima opsyen dan memilih kadar Cuti Rehat tahunan.

i. kadar Cuti Rehat tahunan bagi pegawai yang berkaitan akan dipinda mengikut ketetapan.

ii. bagi pegawai yang sedang dan akan menikmati kadar Cuti Rehat tahunan melebihi 25 hari setahun, bilangan maksimum Cuti Rehat tahunan yang boleh dikumpulkan bagi maksud Pemberian Wang Tunai Gantian Cuti Rehat (GCR) untuk sesuatu tahun akan berkurangan; dan

iii. tempoh yang diperlukan untuk memenuhi bilangan maksimum GCR akan bertambah kepada 150 hari penambahan 30 hari dari yang asal .

Bagi pegawai Perkhidmatan Awam yang menolak opsyen di bawah Pekeliling Perkhidmatan ini, kadar Cuti Rehat tahunan pegawai berkenaan adalah ditetapkan mengikut peruntukan dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002 atau Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 20 Tahun 2005 atau Perjanjian/ Kontrak berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2008, atau pekeliling, atau surat pekeliling atau peraturan lain yang terpakai kepada pegawai.
...................................................
zainal-menambah pengetahuan awal tahun 2009

No comments: