Saturday, June 27, 2009

Mesyuarat Majlis Kongres CUEPACS Bil 3

Secara langsung daripada Bilik Mesyuarat Gerakan Negeri, Aras 2 Bangunan Perak Darul Ridzuan, Ipoh, Perak. Mesyuarat Bil 3, Majlis Kongres Cuepacs yang bermula 8.30 pagi, 27hb Jun 2009.

Terlebih dahulu, ahli majlis kongres menyampaikan ucapan takziah kepada Presiden, Tuan Haji Omar Osman diatas kematian adik ipar beliau pada 26hb Jun 2009 atas sebab kemalangan jalan raya.

Mesyuarat dimulakan dengan Taklimat Pelaksanaan kenaikan pangkat pegawai kumpulan sokongan yang telah berkhidmat 15 tahun dan lebih dalam skim perkhidmatan dan perkhidmatan semasa secara khas untuk penyandang (KUP) oleh Dato' Dr Mohd Azhar Bin Hj. Yahaya, Pengarah Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam, Malaysia.

Falsafah.
Penjawat awam akan menikmati kenaikan pangkat atau gred sekurang-kurangnya sekali sepanjang perkhidmatan. Sepertimana yang telah diputuskan semasa sambutan Hari Pekerja pada 14hb mei 2009 di Putrajaya.

Pegawai kumpulan sokongan yg telah berkhidmat 15 tahun dan lebih serta masih berada di gred lantikan dalam skim perkhidmatan dan perkhidmatan semasa dipertimbangkan kenaikan pangkat ke gred lebih tinggi sebagaimana ditetapkan dalam skim perkhidmatanya secara khas untuk penyandang (KUP)

Perlaksanaan tidak meliputi pegawai dalam skim perkhidmatan pengurusan dan profesional. Sesi soal jawab semakin hangat berkaitan isu-isu perlantikkan kenaikan pangkat. Taklimat berakhir pada pukul 11.15 pagi.

Mesyuarat ahli kongres telah dipengerusikan oleh Encik Azis Bin Muda, Timbalan Presiden CUEPACS setelah Tuan Haji Omar Osman terpaksa bergegas ke Gemas bagi menghadiri perkebumian adik ipar beliau.

Mesyuarat bermula jam 11.45 pagi. Isu berkaitan semakan tatacara pembelian dan pelaksanaan sms (CUEPACS Komuniti Servis) merupakan isu yang hangat diperdebatkan. Keputusan laporan akan dibentangkan 3 bulan lagi iaitu pada bulan September.

Lain-lain agenda:

Memorandum pemantapan & penambahbaikan Gaji/Skim Perkhidmatan Anggota Sektor Awam telah dibentangkan oleh Puan Lok Yim Peng, Timbalan Setiausaha Agung 1. Selain itu, Kenaikan Pangkat Bagi Kumpulan Sokongan, Tuntutan-tuntutan CUEPACS yang masih lagi ditangguhkan seperti tuntutan kenaikan imbuhan tetap perumahan (ITP), penyelarasan COLA serta Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) masih lagi diperingkat perbincangan.

Isu-isu pekerja kontrak & pekerja sementara juga telah dibangkitkan. Mesyuarat Kongres juga telah melaporkan aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan pada 25hb Mei hingga 27hb Mei 2009 yang telah dianjurkan oleh CUEPACS Bahagian Kelantan, Seminar Pemantapan Setiausaha-setiausaha Kesatuan Gabungan.

Aktiviti yang bakal berlangsung pula adalah Seminar Peningkatan Pepimpinan Amal Islami Malaysia yang akan diadakan di Langkawai pada 24hb Julai hingga 27hb Julai 2009. Seminar Pemantapan Presiden-Presiden Kesatuan Gabungan CUEPACS anjuran CUEPACS Bahagian Pahang juga akan diadakan pada bulan Julai 2009 serta Seminar 7hb Julai 2009yang akan diadakan di Bangi, Selangor bertajuk 'Keselamatan dan kesihatan Pekerjaan'

Mesyuarat berakhir pada jam 1.40 petang.

Gambar-gambar sila klik: http://www.flickr.com/photos/juruteknologis

zainal-bertolak subuh dari KL ke Ipoh

No comments: