Thursday, August 6, 2009

AGM 15 PjMUM

Mesyuarat Agung PjMUM kali ke 15 telah dirasmikan oleh Tuan Hj Omar Bin Osman, Presiden CUEPACS yang telah diadakan pada hari Khamis, 6hb Ogos 2009 di Dewan Kuliah Cempaka, Kompleks Dewan Kuliah, Fakulti Sains, Universiti Malaya. Turut hadir tetamu-tetamu khas diantaranya, Pengerusi Jawatankuasa Latihan Teknologi Makmal (JLTM), Profesor Dr Rauzah Hashim selaku Timbalan Dekan Fakulti Sains, Presiden, Kesatuan Kakitangan AM Universiti Malaya (KKAUM), Encik Husin Mohd Yasin, Encik Ikmal Azam Thanaraj Abdullah,Timbalan Presiden KKAUM, Profesor Kurunathan Ratnavelu, Timbalan Dekan Fakulti Sains.

Dalam ucapan perasmian tersebut, Tuan Haji Omar yang juga Presiden GAKUM mengucapkan terima kasih atas jemputan serta mengucapkan tahniah kepada PjMUM yang begitu aktif didalam menjalankan aktiviti-aktiviti terutamanya berkaitan Program Peralihan Pembantu Makmal. Sebagai orang nombor satu CUEPACS, banyak lagi skim-skim didalam perkhidmatan awam terutamanya didalam kumpulan sokongan yang akan dirombak serta dinaik taraf bagi memastikan semua penjawat awam dapat mengecapi kehidupan yang lebih selesa. Beliau juga berharap agar kerajaan menimbangkan penempatan di wad kelas satu bagi semua penjawat awam yang ditahan untuk rawatan di hospital. Satu kertas kerja mengenainya sudah disiapkan dan ia akan diserahkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak lama lagi dalam usaha menaikkan imej penjawat awam. Beliau berkata permintaan itu dianggap wajar, dan jika diluluskan penjawat awam pasti akan merasa lebih dihargai serta mempunyai motivasi lebih baik untuk memberikan perkhidmatan yang cemerlang. "Sekarang ini penjawat awam yang masuk hospital akan ditempatkan di wad mengikut tangga gaji, kebanyakannya hanya layak di wad kelas kedua dan ketiga sedangkan mereka juga memainkan peranan yang sama ketika berkhidmat. Beliau berkata tuntutan itu juga dibuat memandangkan ketika ini wad kelas kedua dan ketiga biasanya turut menempatkan warganegara asing yang mendapatkan rawatan di hospital-hospital kerajaan.

Selain itu beliau berkata dalam kertas kerja itu juga Cuepacs berharap elaun hotel akan dikaji memandangkan elaun RM80 yang diberikan sekarang dilihat tidak sesuai kerana kadar sewa bilik hotel terutama di ibu kota menjangkau lebih RM100. "Sedih juga kadang-kadang penjawat awam duduk hotel di Chow Kit, bos-bos besar hotel lain, sedangkan nak mesyuarat hotel yang sama, mana ada sekarang ini hotel RM80. Sementara itu Omar berkata Cuepacs akan terus mengadakan penerangan serta taklimat di semua peringkat anggotaannya mengenai enam Bidang Hasil Utama Nasional (NKRA) dan konsep 1Malaysia bagi memastikan semua penjawat awam peka dengan seruan kerajaan itu. Beliau berkata penerangan itu penting bagi memastikan penjawat awam faham sekaligus melaksanakan seruan kerajaan terutamanya dengan mengaplikasikannya menerusi perkhidmtan yang mereka berikan.

Tuan Haji Omar Osman juga berkata tindakan tegas boleh diambil mengikut peraturan yang ada, sama ada Perintah Am atau akujanji yang ditetapkan sebelum ini. Mengikut Perintah Am dan akujanji, seseorang penjawat awam adalah dilarang melakukan perbuatan bertentangan dengan undang-undang dan perlu mematuhi perintah-perintah tetap kerajaan. "Untuk itu perintah-perintah tetap yang dikeluarkan oleh kerajaan adalah jelas dan perlu dipatuhi oleh setiap warga pekerja dan sekiranya berlaku pengabaian tugas boleh dikenakan tindakan tatatertib," katanya sebelum merasmikan Mesyuarat Agong PjMUM.


zainal-6 ogos? macam sama aje...

No comments: