Monday, July 16, 2007

Dilema kumpulan 11 berbanding kumpulan 13


Pegawai Universiti Malaya yang sedang berkhidmat dalam perkhidmatan. Pembantu Makmal adalah layak dipertimbang oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk kenaikan pangkat secara lantikan ke jawatan Penolong Pegawai Sains Gred C27, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:-
(a) mempunyai kelayakan di atas; atau
(b) Lulus Peperiksaan Khas; atau
(c) Lulus Diploma Teknologi Makmal Universiti Malaya (Program Peralihan)

............................................

Sejarah tercipta buat diri saya, berpeluang untuk mencuba nasib setelah berkhidmat selama 21 tahun di Universiti Malaya. Tak pernah terfikir pun selama ini dapat ketahap "layak memohon". Apa yang saya percaya, akan tetap menjawat jawatan sekarang ini sehingga pencen. Itulah kebaikan Program Peralihan yang telah membuka peluang kepada orang seperti saya. Bersyukur betul..Maka ramailah dari kalangan yang sejawatan memohon jawatan tersebut. Sijil yang telah lama terperap dirumah, habis semuanya dibongkar kembali. Sijil surat beranak yang dah terperap entah berapa tahun, Sijil S.R.P yang separuh lusuh, Sijil S.P.M yang kurang jelas dan bermacam-macam lagi sijil kursus-kursus yang pernah dihadiri sepanjang perkhidmatan untuk menguatkan permohonan kononnya.
Seramai lebih kurang 50 orang telah dipanggil untuk ditemuduga termasuklah diri yang kerdil ini. Telah menjadi trend di Malaysia, kalau nama berpangkal huruf 'A' akan berada didalam kumpulan yang didahulukan dalam senarai calon yang ditemuduga. Begitu juga kalau berada didalam dewan peperiksaan, kumpulan nama 'A' ini akan berada dimeja hadapan sekali. Saya pun tak tahu kenapa, mungkin senang sebab telah di 'sort' semasa senarai dibuat. Kebiasaanya saya dalam kumpulan calon yang terakhir disebabkan huruf 'Z' tetapi diberi keistimewaan dalam Angkatan Tentera (Nombor Pendaftar Kenderaan). Hanya itu saja kebanggaan yang berhuruf 'Z'.

Segak-segak belaka pada pagi itu. Ada yang bertali leher, kemeja lengan panjang, kasut berkilat dan ada juga yang sekadar memakai 'Uniform universiti' aje untuk menghadiri temuduga tersebut. Masing-masing punya selera. Layannnn.

Dipendekkan cerita, 11 orang telah berjaya diterima menjawat jawatan tersebut di Fakulti Perubatan dan Fakulti Pergigian. 13 orang calon lagi dikategorikan sebagai simpanan sah selama enam bulan (6) dari tarikh surat yang mereka terima. Kumpulan 11 telah menerima dan bersetuju untuk dipindahkan dari jabatan masing-masing walaupun hati berat untuk meninggalkan 'kerusi' yang ada diantaranya sudah belasan tahun didudukinya. Demi kerjaya yang lebih cemerlang, gagah juga mencuba ditempat baru. Kumpulan 13 tertanya-tanya berkenaan status simpanan mereka. Apakah 'simpanan' yang dimaksudkan oleh Bahagian Sumber Manusia terhadap mereka. Berbagai andaian yang dibuat. Ada yang berkata 'mungkin salah seorang dari kumpulan 11 menolak jawatan, maka seorang dari kumpulan 13 secara automatik digantikan tempatnya'. Hanya Bahagian Sumber Manusia sahaja tahu perancangan mereka.

Mesyuarat persatuan, saya bangkitkan masalah kumpulan 13 ini, walaupun saya bukan diantara calonnya. Bukan rezeki saya kot. Tiada jawapan yang pasti diterima. Setelah hampir luput tarikh 'simpanan', kumpulan 13 telah diterima untuk menjawat jawatan dan ditempatkan ditempat asal. Maknanya tidak berpindah. Senyum lebar semuanya dikalangan kumpulan 13. Saya menumpang 'sepinggan mee' semasa salah seorang kumpulan 13 mengadakan jamuan kesyukuran dinaikkan pangkat. Tahniah dari saya.

Kumpulan 11 bagaimana?

Mesyuarat Jawatankuasa kecil KKAUM yang saya turut sama (sebagai jemputan saja) seorang wakil dari kumpulan 11 memohon agar persatuan berbincang dengan Bahagian Sumber Manusia, membawa isu mereka supaya diberi peluang untuk kembali ke jabatan asal. Mungkin mereka dari kumpulan 11 mahukan keadilan sepertimana keistimewaan yang telah kumpulan 13 perolehi. Sebab itu saya katakan, 'dilema kumpulan 11 tersenyum kumpulan 13'. Pepatah ada mengatakan ' Bergembira dahulu, Dilema kemudian' Betul ke?
..................................................
zainal-Masih C17 (Nombor jersi Zainal Abidin Hassan)






No comments: