Sunday, July 15, 2007

Juruteknologis Makmal




Tengah mencari tajuk-tajuk yang sesuai untuk saya berkongsi bersama. Buntu memikirkan. Al maklum sajalah, saya bukan insan yang terpelajar. Sekadar segulung Diploma saja mampu diterima. Alhamdulillah...
Permulaan sumbangan kecil saya cumalah memperjuangkan nasib teman-teman yang sejawatan.
Mesyuarat PjMUM pertama yang saya hadiri sebagai 'jemputan' di Jabatan Geologi, Febuari 2006 telah membuka lembaran baru. Pada mesyuarat tersebut, saya lebih banyak mendengar. Maklum sajalah, sebagai orang 'hingusan' yang secara tiba-tiba berada dikelompok AJK-AJK yang lebih berpengalaman merupakan satu cabaran buat diri. Terkulat-kulat mendengar perbincangan yang dijalankan. Tak faham pun, mengaku faham.
Macam-macam rungutan yang keluar dari mulut Ahli Jawatankuasa yang berada didalam bilik tersebut. Sebagai orang baru, saya memerhatikan saja.
Sejarah Persatuan, mula ditubuhkan pada tahun 1993. Banyak kertas kerja telah dibentangkan bagi mewujudkan sebuah persatuan yang berdaftar. Tanggal 1 Julai 1994 pendaftar telah dibuat dengan nama 'Persatuan Juruteknologis Makmal'. Mungkin secara kebetulan, tarikh tersebut sama dengan tarikh kelahiran saya ( 1hb Julai) cuma tahunnya aje berbeza. Banyak aktiviti-aktiviti telah dijalankan sepanjang tempoh tersebut. Mesyuarat dengan Kesatuan Kakitangan AM (KKAUM), GAKUM, CEUPACS dan macam-macam lagi yang tak tahu saya nak utarakan disini. Naik turun Kementerian terutamanya Jabatan Perkhidmatan Awam dan Kementerian Pengajian Tinggi bagai dah lali. Menteri dah bertukar, tapi jawatan yang dipohon masih ditakuk lama. Itulah perjuangan yang telah dilakukan oleh persatuan demi kebaikan ahli-ahlinya.
"Apakah Persatuan lakukan untuk merealisasi impian semua ahli sepanjang 14 tahun berjuang" itulah soalan yang saya kemukakan kepada para hadirin yang berada didalam bilik mesyuarat.
Jawapan yang diterima ada bermacam-macam, ada yang mengatakan ingin mengupredkan semua Pembantu Makmal ke Penolong Pegawai Sains. Semasa itu Program Peralihan ke 1 sedang berjalan. Dalam pemerhatian saya ketika itu, tiada gunanya hanya kita saja yang beriya-iya sedangkan Universiti-universiti lain tidak. Zaman dah berubah, maklumat bukan saja dari mesyuarat-mesyuarat yang diadakan. Sebagai jalan alternatif, saya telah mencadangkan agar satu laman web persatuan dibina bagi berkongsi maklumat berkenaan aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan agar semua Universiti tempatan yang lain berpeluang merujuk dan menjadikan Persatuan Juruteknologis Makmal Universiti Malaya sebagai contoh.
Dua tahun (2) telah berlalu. Cadangan dan jangkaan saya tepat, Persatuan kini menjadi 'modul' bagi persatuan-persatuan di Universiti-Universiti Tempatan lain merujuk dan mendapatkan nasihat-nasihat bagi maksud tersebut iaitu pengupredan semua Pembantu Makmal Universiti.
Sehingga hari ini (16hb Julai 2007) jumlah yang telah melawat laman web Persatuan Juruteknologis Makmal Universiti Malaya sebanyak 25,545 (Dua puluh Lima Ribu Lima Ratus Empat Puluh Lima) telah melayarinya dengan jumlah keseluruhan 35, 555 (Tiga Puluh Lima Ribu Lima Ratus Lima Puluh Lima) jumlah besar didalam melayari pautan-pautan yang tersedia ada. Bolehlah dibanggakan juga berdasarkan hanya setahun 3 bulan (4hb April 2006) ianya beroperasi. Terima kasih ajelah kepada "s4.shinystat.com" yang mengendalikan kaunter secara percuma kepada web ini.
Kepada semua, selamat melayari di http://juruteknologis-makmal.um.edu.my/
...................................
zainal- hendak seribu daya, tak nak seribu dalih.

No comments: