Sunday, July 15, 2007

Program Peralihan Pembantu Makmal Ke 2


Program Peralihan ke 2 telah diikuti oleh sebahagian Pembantu Makmal yang terdiri dari kakitangan tetap dan kontrak. Jumlah yang mendaftar pada satu bengkel dan taklimat yang diadakan amat memerangsangkan iaitu seramai lebih kurang 70 orang. Hari pertama kuliah bermula, kehadiran didewan kuliah 2, Fakulti Sains, riuh rendah apatah lagi semangat yang jitu yang ditunjukkan oleh peserta-peserta. Mengimbau kembali ingatan saya pada Program Peralihan Pertama yang saya ikuti sehingga akhirnya. Banyak sungguh pengalaman yang berguna dan kenangan-kenangan yang masih segar dalam ingatan. Jumlah peserta masa itu jauh lebih besar dari Program Peralihan ke 2 ini iaitu seramai 130 orang. Merangkumi pelbagai usia dan boleh dianggap 'veteran-veteran' dalam soal perkhidmatan. Ada dikalangannya hampir mencecah usia bersara tetapi tetap mengagahkan diri demi untuk menimba ilmu. Apa yang menariknya, majoriti yang hadir pada hari itu telah meninggalkan alam pembelajaran yang agak lama, 10 tahun hingga 20 tahun.

Apa yang membanggakan, setelah bertungkus lumus selama 2 tahun serta 80 jam kredit yang diperlukan, mengenepikan hal-hal peribadi dan semangat ingin belajar, seramai 59 telah selamat menerima diploma serta seramai 24 orang telahpun menjawat jawatan Penolong Pegawai Sains hasil dari Program Peralihan ke 1 ini.

Berbalik kepada Program Peralihan ke 2, selesai sudah peperiksaan Tahap 1 Sesi 1 yang diadakan pada 25hb Jun 2007 sehingga 29hb Jun 2007 di Bangunan Peperiksaan, Universiti Malaya. Keputusan telah pun diterima tetapi daripada 60 orang yang mendaftar untuk peperiksaan, peratus kelulusan yang dikeluarkan 30 peratus didapati gagal. Bukan gagal kesemuanya tetapi gagal subjek-subjek tertentu seperti Geologi, Biologi, Matematik, Fizik dan Teknologi Maklumat. Apa yang menarik 50% telah gagal dalam subjek Biologi. Macam-macam cerita didengar daripada peserta-peserta yang gagal. Peperiksaan susahlah, pensyarah kedekut markahlah dan berbagai lagi alasan-alasan yang diberi.

Pemerhatian saya sebagai 'Tukang nota' maksud saya, orang yang kehulu kehilir meng 'xerox' nota kuliah di Bormas (Malaysia) Sdn Bhd di Petaling Jaya sebenarnya kecewa dengan kehadiran peserta itu sendiri. Ponteng kuliah, ponteng kelas amali dimakmal, tidak hadir semasa tutorial dan yang utama sekali, tidak menghantar kerja rumah yang diberikan. Permarkahan dilakukan secara berterusan. Peperiksaan akhir cuma 40% saja dikira. Malangnya, permarkahan berterusan dan peperiksaan akhirpun, peserta tidak mampu untuk mencapai 50 markah yang diperlukan. Jadi salah siapa? Memandangkan rata-rata peserta kali ini terdiri dari mereka-mereka yang usianya jauh lebih muda yang hanya setahun atau paling lama telah meninggalkan alam persekolahan lebih kurang 3 tahun yang lalu.

........................................................................................



zainal- ubahlah sikap sekiranya anda ingin berjaya.

No comments: