Thursday, July 26, 2007

Pemilihan Ahli Jawatankuasa 2007-2009


Semalam 25hb Julai 2007 semua kakitangan mendapat gaji baru. Masing-masing tersenyum lebar. Bayangkanlah, kenaikan yang diterima puratanya lebih kurang RM 500.00 termasuk elaun sara hidup telah melonjak ke P1 T.... yang sepatutnya diterima mengikut gaji lama lebihkurang 7 atau 8 tahun lagi. Terima kasih ajelah pada Presiden Cuepacs, Tuan Haji Omar Bin Osman atas usaha beliau memohon kenaikan gaji bagi semua kakitangan awam yang telah tepu lebih 15 tahun tanpa kenaikan. Syurkur alhamdulillah.
Semalam juga, tergerak hati saya semasa meng 'update' laman web persatuan yang tak berapa canggih tu, terbuka 'Pelembangaan Persatuan' Ayatnya begini:
5.0 Matlamat-matlamat

5.1 Mewujudkan dan menjalinkan perhubungan, kerjasama dan perpaduan dikalangan Juruteknologis Makmal Universiti Malaya.

5.2 Mendapatkan dan menggalakkan mutu latihan dan kemahiran tinggi dalam teknologi makmal bagi Juruteknologis Makmal Universiti Malaya.

5.3 Mendukungkan etika dan disiplin pada Juruteknologis Makmal Universiti Malaya.

5.4 Memajukan aktiviti-aktiviti sosial dan saintifik di kalangan ahli-ahli PJMUM.

5.5 Memberi kesedaran dan kefahaman terhadap peranan Juruteknologis Makmal Universiti Malaya.

5.6 Menyuarakan pendapat dan menjelaskan dasar dan pendirian ahli-ahli kepada badan-badan yang berkaitan.

5.7 Menerbit kertas saintifik, jernal dan bahan-bahan lain untuk mempertingkatkan matlamat PJMUM dengan kebenaran pihak berkuasa.

5.8 Membina, menyelenggara atau mengubahsuaikan sebarang rumah, bangunan atau kerja-kerja bagi mencapai matlamat PJMUM.

5.9 Memiliki, membeli, memajak, menjual harta alih atau tak alih termasuk bangunan, tanah; melabur dan meminjam dengan syarat hasil keuntungan dari aktiviti ini tidak boleh dibahagikan kepada ahli.

5.10 Menerima sumbangan, penajaan dan membuat kutipan derma dengan syarat mendapat kebenaran dari Pendaftar Pertubuhan terlebih dahulu.
Itulah yang saya terbaca, walaupun sebelum ini ada juga semak-semak pasal perlembagaan tapi tak berapa serius. Setelah saya amati, banyak matlamat yang tertera didalam perlembaan tersebut banyak lagi yang belum disempurnakan dengan jayanya. Tak tahulah kenapa. Apa yang pasti dari pengamatan saya, cuma perenggan 5.2 sahaja yang begitu aktif dilaksanakan dari dulu sehinggalah sekarang iaitu kemahiran dan latihan yang diterapkan didalam Progam Peralihan Pembantu Makmal. Itupun ada sebab-sebab tertentu. Ramai yang dah pun dinaikkan taraf kejayanya. Lebih mudah saya sebut disini, "kenaikan pangkat".
Apakah sumbang ahli jawatankuasa? Tertanya-tanya juga saya arah tuju dan matlamat yang tertera didalam perlembangaan sedangkan dari 10 matlamat-matlamat tersebut belum pun tercapai memandangkan persatuan telah pun berusia 13 tahun pada 1hb Julai 2007. Jadi, pembaharuan perlu dilakukan didalam perlantikan Ahli Jawatankuasa yang bakal dilantik nanti.
Saya sekadar memberi pendapat daripada apa yang saya lalui sepanjang menjadi "Jemputan Khas' untuk persatuan.
Bagi ahli-ahli, kita sebahagian dari warga persatuan diminta untuk bersama-sama berganding bahu bagi merealisasikan matlamat-matlamat tersebut. Sempena Mesyuarat Agong Ke 13 ini, anda sebagai ahli yang berhak memilih Ahli Jawatankuasa Persatuan bagi Sesi 2007-2009 menentukan agar pemilihan nanti dapat melahirkan pemimpin-pemimpin yang cekap dan amanah selaras dengan konsep “Kepimpinan melalui Teladan” dan yang penting juga dapat melahirkan Ahli Jawatankuasa yang bersemangat untuk berkerjasama didalam memperjuangankan matlamat tersebut. Pendapat saya, pilihlah berdasarkan kekuatan cara menjalan tugas untuk kepentingan ahli-ahli, jangan berdasarkan kawan ataupun yang mempunyai agenda-agenda tersembunyi dan bersifat peribadi.
...............................
zainal- label "jemputan khas" boleh hadir setiap mesyuarat tapi AJK dilantik....setahun 3 kalipun payah nak nampak muka...itu realiti

No comments: