Tuesday, July 15, 2008

Dialog bersama Setiausaha Agung MTUC

''Kenapa tiada pendekatan untuk berkerjasama diantara MTUC dan CUEPACS berkenaan tuntutan daripada majikan maupun kerajaan. Kenapa MTUC dan CUEPACS tidak seiring didalam sesuatu tuntutan sedangkan kedua-dua Kongres tersebut adalah demi memperjuangkan kebajikan pekerja dan membela pekerja".
Itulah soalan yang saya ajukan kepada Setiausaha Agung MTUC, Encik G. Rajasekaran pada hari penutup kurus Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan di Hotel Plaza anjuran MTUC bahagian Selangor, Wilayah Persekutuan dan PERKESO yang telah secara rasminya ditutup oleh beliau lewat petang 15hb Julai 2008.
Saya sebelum ini sering mengikuti aktiviti-aktiviti anjuran CUEPACS. Inilah pertama kali saya menghadirkan diri pada aktiviti pengajuran MTUC. Saya sebenarnya mewakili Kesatuan saya, KKAUM bagi kursus ini. Banyak pengetahuan dapat saya pelajari. Tajuknya merupakan satu topik yang sedang hangat diperkatakan di Universiti Malaya terutamanya di Fakulti Sains. Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan amat penting kepada pekerja-pekerja tanpa mengira dari penjawat awam ataupun sektor swasta. Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 dan Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 (Akta 4) merupakan rujukan penting kepada pekerja.
................................
zainal-bergambar ditempat sempit, terpaksalah menyelit untuk tidak ketinggalan..

No comments: