Friday, July 25, 2008

Presiden CUEPACS Merasmikan Mesyuarat Agung PjMUM Kali Ke 14

Persatuan Juruteknologis Makmal mengucapkan jutaan terima kasih kepada Presiden CUEPACS, Tuan Haji Omar Osman diatas kesudian beliau serta sokongan yang tidak pernah berbelah bagi bagi merasmikan persatuan PjMUM. Inilah contoh seorang pemimpin Kesatuan yang perlu kita contohi. Walaupun telah popular diperingkat kebangsaan, demi memberi perangsang kepada teman-teman seperjuangan, beliau sanggup meluangkan masa untuk hadir. Tahniah diatas komitmen beliau sejak dari dulu lagi. Persatuan PjMUM amat bertuah dengan kehadiran beliau. Menjadi satu sejarah bagi persatuan dimesyuarat agung ke 14 ini.
Turut hadir Presiden Kesatuan Kakitangan Am Universiti Malaya (KKAUM), Encik Hussin Mohd Yasin selaku Naib Presiden CUEPACS.
Sedikit maklumat saya perolehi daripada ucapan Presiden PjMUM, Encik Gopal Krishna..
"Saya amat gembira di beri peluang untuk berada di kalangan saudara/i sekali lagi untuk menghulurkan sekata dua. Dikesempatan ini, saya mengucapkan penghargaan kepada para semua ahli dan para jemputan yang sudi meluahkan masa untuk berada bersama kita petang ini. Saya juga mengucapkan tahniah diatas komitmen saudara/i hadir pada petang ini. Pandangan saya, menghadiri Mesyuarat Agung adalah tanggungjawap kita bersama. Jika tanggungjawab ini tidak dilaksanakan, tiada gunanya kita menjadi ahli Persatuan atau Kesatuan sesuatu Organisasi".

Persatuan kita telah meningkat usia setahun lagi. Kita boleh berbangga didalam pencapaian setakat ini, kita telah berjaya membuktikan peranan kita di peringkat Universiti maupun di Kementerian Pengajian Tinggi. Lanjutan perbincangan yang diadakan pada 21hb Ogos 2007, Kementerian Pengajian Tinggi telah bersetuju bahawa kakitangan makmal di Universiti diberi peluang penukaran jawatan ke Penolong Pegawai Sains. Diantara pihak yang turut terbabit didalam perbincangan tersebut termasuklah Gabungan Presiden dan Setiausaha Kehormat Kesatuan Kakitangan Universiti Malaysia (GAKUM), Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) serta pegawai-pegawai dari Universiti-Universiti tempatan..
Kata putus daripada hasil perbincangan tersebut, menyarankan agar semua IPTA Awam menjalankan program peralihan bagi memberi peluang kepada semua pembantu makmal Universiti mengikutinya dan melayakan diri untuk dilantik sebagai Penolong Pegawai Sains. Disamping menjalankan program peralihan, pihak Bahagian Sumber Manusia (BSM) IPTA Awam masing-masing perlu mengenal pastikan keperluan jawatan Penolong Pegawai Sains yang diperlukan serta memohon kepada pihak JPA untuk dipertimbangkan bagi pengisian.

Kita harus berbangga, daripada 59 Pembantu Makmal yang telah mengikuti Program Peralihan Pertama, 54 orang telah dilantik sebagai Penolong Pegawai Sains. Dengan kejayaan ini, saya boleh menyatakan dengan bangganya bahawa satu landasan yang kukuh telah diamanahkan untuk setiap kakitangan makmal agar terus menjejak langkah seterusnya bagi merealisasikannya. Sejauh mana keinginan bagi maksud tersebut, terpulang kepada kesediaan individu terbabit. Mengikut skim perkhidmatan Sistem Saran Malaysia (SSM), semua penjawat jawatan awam diberi peluang untuk meningkatkan diri didalam kerjaya mereka. Besarlah harapan saya, sekiranya seseorang itu telah dilantik sebagai seorang Penolong Pegawai Sains, kakitangan tersebut perlulah melibatkan diri sepenuhnya bagi memperolehi kemahiran yang secukupnya dalam menjalan tugas hariannya setelah bergelar Penolong Pegawai Sains.

Dari pengalaman saya sendiri, dengan melibatkan diri dalam penyelidikan, seseorang boleh memantapkan lagi teknik serta pengetahuan serta menambahkan lagi pengalaman. Selain dari penglibatan secara langsung dalam penyelidikan, saya juga ingin menasihatkan supaya kakitangan tersebut berterusan mengikuti apa jua program akademik untuk meningkatkan lagi kelayakan. Saya juga mengesyorkan kepada rakan-rakan saya yang masih muda terus menimba pengetahuan dan meneruskan pebelajaran yang lebih tinggi kerana ianya berkemungkinan anda akan menjadi seorang pensyarah pula dimasa hadapan..

Peluang tidak akan mencarikan kita. Sebaliknya, kita perlu mencari dan mengejar peluang yang ada.. Pandangan kita perlu sentiasa terbuka, usaha perlu berterusan tanpa berhenti kerana perubahan sentiasa berlaku. Seseorang yang berjaya menyiapkan diri untuk menerima cabaran pasti akan berjaya.

Disamping menyentuh tentang keperluan memperbaiki diri, saya juga menyeru kepada semua, khususnya yang telah berjaya dilantik Penolong Pegawai Sains, anda perlu tampil kehadapan untuk membantu Persatuan bagi memberi idea-idea didalam mengiatkan lagi aktiviti-aktiviti dimasa hadapan. Banyak aktiviti dapat kita jalankan sekiranya ada kerjasama sesama kita.. Pada masa lalu, kita pernah menjalankan bengkel/kursus serta latihan. Kegiatan ini harus diberi penghidupan semula. Satu lagi seruan saya, kepada sesiapa yang terlibat bersama dalam penyelidikan, kongsikanlah kepakaran anda bersama rakan-rakan lain – Ini pasti akan turut menggalakan mereka untuk turut melibatkan diri dalam penyelidikan.
Sebagai pengakhiran ucapan saya, saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan saya di Jawatankuasa. Tanpa bantuan mereka kita tidak dapat bergerak sehingga setahap ini. Saya juga mengucapkan terima kasih kepada semua ahli kerana mereka adalah tulang-belakang Persatuan ini. Akhir sekali saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak Universiti, GAKUM dan KKAUM atas segala bantuan dan kerjasama yang dihulurkan selama ini sehingga berjaya mencapai matlamat pengupgredan Kumpulan Pembantu Makmal Universiti kepada Penolong pegawai Sains.
...................................
zainal....menjalankan tugas sebagai jurugambar saja....

No comments: