Monday, July 14, 2008

Kursus Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan anjuran MTUC


Hari ini 14hb Julai 2008, 2 sekatan jalan raya saya temui, satu selepas tol batu 9, cheras dan satu lagi di jalan Loke Yew. Kuala Lumpur hari ini jem disebabkan sekatan jalan raya yang di buat oleh pasukan Polis. Terutamanya jalan menuju ke parlimen. Keadaan lalu lintas di sekitar ibu kota amat sesak berikutan tindakan pihak polis yang mengadakan sekatan jalan raya yang kononnya untuk menghalang perhimpunan di Parlimen tapi saya tidak mengalami masalah sebab menunggang motosikal kalau nak kemana-mana. Malas nak 'drive' kereta.
Sebenarnya jalan Loke Yew memang laluan utama saya untuk ke Plaza Hotel dijalan Raja Laut untuk menghadiri kursus Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan anjuran MTUC bahagian Selangor dan Wilayah Persekutuan serta PERKESO.
Sesampai saja saya di Plaza Hotel, saya terkejut sebab pengerusi majlis rupa-rupanya kawan lama saya, Encik Zulkarnean. Saya bersama beliau selama 4 hari di Tawau mengikuti kursus anjuran PSI.
Perasmian oleh presiden MTUC, Tuan Syed Shahir Syed Mohamud terlewat hampir 1 jam disebabkan beliau tersekat dalam kesesakkan jalanraya. Didalam ucapan perasmian tersebut, beliau telah mengucapkan tahniah kepada pengajur kerana Kursus Keselamatan dan Kesihatan pekerjaan adalah merupakan kursus yang amat penting kepada pekerja-pekerja diseluruh Malaysia.
Ianya dapat membantu peserta mengenali agensi-agensi kerajaan yang terlibat dalam keselamatan dan kesihatan seperti JKKP, NIOSH dan PERKESO, memberi pendedahan kepada peserta berkenaan Akta Keselamatan dan Kesihatan 1994, menerangkan tanggungjawab majikan dan pekerja terhadap keselamatan dan kesihatan di tempat kerja, memupuk kesedaran dan minat kepada peserta tentang pentingnya keselamatan dan kesihatan di tempat kerja. Peserta akan diberi pendedahan mengenai sejarah keselamatan dan kesihatan di Malaysia. Agensi kerajaan yang terlibat di dalam keselamtan dan kesihatan Akta keselamatan dan kesihatan 1994, polisi keselamatan dan kesihatan, Jawatan kuasa keselamatan dan kesihatan, tanggungjawab majikan dan pekerja terhadap keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.
.........................
zainal-pak K.soma cakap, beliau bangga dengan kehadiran ramai peserta...

No comments: