Sunday, November 30, 2008

PSI-Malaysia Trade Union Rights



28hb November hingga 1hb Disember, saya telah menghadiri satu lagi seminar yang telah dianjurkan oleh Public Services International di Hotel Federal, Kuala Lumpur. Seminar bertajuk Turn Workshop on Negotations & Violations Reporting ini merupakan seminar kedua yang saya sertai. Kali pertama sewaktu diadakan di Tawau, Sabah.

Seramai 27 orang peserta serta 4 pegawai utama yang telah dipengerusi oleh Encik Mohd Rozeli Majid, Encik Vinothan dan Encik Ikmal sebagai penceramah serta Puan Kangbili merangkap Pengurus Besar PSI Malaysia.
Isu berkaitan Hak pekerja merupakan tajuk yang dibincangkan. Hak-Hak pekerja selama ini sedikit demi sedikit telah tergugat disebabkan beberapa faktor. Diantaranya wujudnya akta-akta yang menghalang pekerja bersuara dan hak perundingan. Disektor awam misalnya kakitangan awam terikat dengan akuan 'akur janji'. Disektor swasta pula pengecilan dari jumlah keahlian menyertai kesatuan berlaku diserata sektor. Inilah yang membimbangkan. Keahlian daripada maklumat yang diperolehi, hanya 8% sahaja yang bergiat aktif didalam kesatuan.
Pencabulan hak pekerja juga telah dibincangkan dengan jayanya. Perbentangan tugasan daripada peserta seminar perlu difikirkan secara positif bagi menangani masalah-masalah yang diutarakan.
Seminar berakhir pada pukul 12.30 tghari 1hb Disember 2008.
...........................................
zainal-berjumpa kembali kawan-kawan PSI di Tawau.





No comments: