Friday, December 5, 2008

Perjumpaan bersama Naib Canselor Universiti Malaya


“Berdisplin, Berintegriti, Berdedikasi serta dapat menyumbang mempertingkatkan pencapaian” merupakan amanat yang telah disampaikan kepada kakitangan sokongan oleh Y Bhg Prof. Datuk Ghauth Jasmon, Naib Canselor Universiti Malaya di Auditorium Perdanasiswa pada 5hb Disember 2008. Perjumpaan ini merupakan yang pertama semenjak beliau dilantik sebagai Naib Canselor, Universiti Malaya.

Turut hadir, Cik Norilah Salam, Pendaftar, Universiti Malaya, Encik Hussain Mohd Yasin, Presiden Kesatuan Kakitangan Am, Universiti Malaya, semua Ketua Penolong Pendaftar, Penolong Pendaftar dan hampir 1,000 kakitangan sokongan.

Pekerja yang cemerlang merupakan aset yang bernilai dan membawa imej yang baik kepada sesebuah organisasi . Antara ciri-ciri pekerja yang cemerlang ialah menepati masa waktu berkerja, rajin, tekun, berdisiplin, amanah, bertanggungjawab dan niat yang ikhlas untuk mendapatkan keredaan dari Allah s.w.t. di samping mengharapkan pekerjaan itu diterima sebagai ibadah dan amal. Berazam dengan semangat bekerja bersungguh-sungguh sehingga mampu menghasilkan daya cipta dan kreativiti yang berkualiti kepada organisasi dan masyarakat.

Muhasabah diri, menghitung kebaikan dan keburukan yang telah kita lakukan. Pekerja perlu menghisap diri sepanjang hari terutama dalam pekerjaan. Kita perlu menghisap diri di hujung minggu tentang apa yang telah kita laksanakan sepanjang minggu. Dan seterusnya kita perlu menghisap diri di akhir tahun untuk mempastikan apa sebenarnya yang telah dilakukan sepanjang berada di Universiti Malaya.

“Mengubah Universiti Malaya” menjadi diantara yang terbaik didunia merupakan wawasan Naib Canselor. Menjadikan Harvard University, University Of Oxford dan Massachusetts Institute of Technology (MIT) sebagai contoh.

Pekerja perlu tingkatkan lagi produktiviti, tingkatkan kualiti kerja, berkerja bersungguh-sungguh serta buat yang terbaik bagi merealisasikan harapan semua. ‘Kekuatan ada di dalam Universiti Malaya’. Bersama-samalah kita menambahbaikan yang perlu.
...................................
zainal-nasib baik tak tercalon didalam senarai 174 (yang hadir saja tahu fakta ini)

No comments: