Tuesday, May 19, 2009

KAEDAH PELAKSANAAN KENAIKAN PANGKAT BAGI PEGAWAI KUMPULAN SOKONGAN YANG TELAH BERKHIDMAT 15 TAHUN

KAEDAH PELAKSANAAN KENAIKAN PANGKAT BAGI PEGAWAI KUMPULAN SOKONGAN YANG TELAH BERKHIDMAT 15 TAHUN DAN LEBIH DALAM SKIM PERKHIDMATAN DAN PERKHIDMATAN SEMASA

1. Pegawai Yang Layak Dipertimbangkan Kenaikan Pangkat Secara Khas Untuk Penyandang (KUP)

1.1 Pegawai Kumpulan Sokongan yang masih berada di gred lantikan dan tempoh perkhidmatannya genap 15 tahun atau lebih dalam skim perkhidmatan dan perkhidmatan yang sama pada atau selepas 1 Julai 2009.

1.2. Pegawai Kumpulan Sokongan yang terlibat dengan opsyen pertukaran pelantikan ke skim perkhidmatan lain atau skim perkhidmatan yang sama tetapi pada gred yang sama berikutan penambahbaikan skim perkhidmatan sebelum, pada atau selepas 1 Julai 2009 dan telah berkhidmat 15 tahun atau lebih sebelum, pada atau selepas 1 Julai 2009 dan tempoh perkhidmatan pegawai dalam skim perkhidmatan sebelum opsyen pertukaran pelantikan diambil kira untuk pertimbangan kenaikan pangkat. Contoh skim perkhidmatan yang terlibat adalah Pembantu Tadbir (Perkeranian/operasi) Gred N 17 yang ditukar lantik ke Pembantu Tadbir (Kewangan) Gred W17, Penolong Pegawai Laut Gred A29 dan Penolong Jurutera Laut Gred A29 yang ditukar lantik ke Penolong Pegawai Laut Gred A29.

1.3. Pegawai yang sedang berkhidmat dalam Skim perkhidmatan Jumud; dan

1.4. Pegawai Kumpulan Sokongan yang bersara wajib atau meninggal dunia di gred lantikan dan telah berkhidmat 15 tahun atau lebih dalam skim perkhidmatan dan perkhidmatan yang sama tetapi masih berada dalam perkhidmatan sehingga 1hb Julai 2009.

2. Kaedah Penetapan Tarikh Kenaikan Pangkat

2.1 Kaedah penetapan tarikh kenaikan pangkat bagi pegawai yang dinyatakan di perenggan 1 di atas adalah seperti berikut:

a) jika tempoh perkhidmatan pegawai genap 15 tahun atau lebih pada 1 Julai 2009, tarikh kuat kuasa kenaikan pangkatnya adalah pada 1 Julai 2009, sama ada urusan kenaikan pangkat dilaksanakan sebelum, pada atau selepas 1 Julai 2009; atau

b) jika tempoh perkhidmatan pegawai genap 15 tahun selepas 1 Julai 2009, tarikh kuat kuasa kenaikan pangkatnya adalah pada tarikh genap tempoh 15 tahun berkhidmat.

3. Kaedah Perlaksanaan

3.1 Pegawai-pegawai yang dinyatakan di perenggan 1 di atas hendaklah mematuhi semua syarat kenaikan pangkat yang ditetapkan dalam skim perkhidmatan dan syarat-syarat lain seperti berikut:

a) Pegawai yang masih berkhidmat di gred lantikan dalam skim perkhidmatan dan perkhidmatan yang sama selama 15 tahun dan lebih pada 1 Julai 2009 dan selepasnya bagi tempoh perkhidmatan yang boleh diambil kira, iaitu tidak termasuk tempoh percubaan dengan denda atau cuti yang boleh menjejaskan perkhidmatan sebagaimana yang ditetapkan dalam Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil 4 tahun 2009;

b) memperolehi markah 80% dan ke atas bagi:

i) Laporan Penilai Prestasi Tahunan (LNPT) tiga (3) tahun terkini; atau
ii) LNPT tiga (3) tahun terkini termasuk urusan temuduga (jika perlu)

c) Lulus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) yang ditetapkan;

d) telah mengisytiharkan harta berdasarkan peraturan yang sedang berkuat kuasa, bebas dari sebarang tindakan tatatertib, lulus Tapisan Keutuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan bebas daripada senarai peminjam pendidikan tegar daripada institusi pinjaman pendidikan; dan

e) diperakukan oleh Ketua Perkhidmatan / Ketua Jabatan.

3.2 Dari segi pelaksanaannya, pegawai yang telah dinaikkan pangkat secara KUP mengikut kaedah ini boleh ditempatkan semula untuk mengisi kekosongan hakiki jawatan kenaikan pangkat berkenaan mengikut keperluan.

3.3 Pegawai-pegawai yang dinaikkan pangkat secara KUP mengikut kaedah ini dari segi hierarkinya adalah terletak di bawah penyeliaan dan kawalan ketua unit atau penyelia yang mengisi jawatan kenaikan pangkat seperti Gred 22 dan sebagainya, walaupun dari segi gred adalah setaraf dengan gred penyelia atau ketua unit berkenaan.
4. Pegawai yang dinaikkan pangkat mengikut kaedah ini adalah secara KUP atas jawatan hakiki penyandang. Sehubungan dengan itu pihak Ketua Perkhidmatan / Ketua Jabatan hendaklah berurusan dengan Bahagian Pembangunan Organisasi, JPA bagi mewujudkan jawatan secara KUP
...........................................................
Semasa perhimpunan hari pekerja sektor awam 2009 anjuran bersama Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) dan Kongres Kesatuan Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS)di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada 14hb Mei 2009, sempat bergambar bersama Mantan CUEPACS Dato' N Siva Subramaniam. Terima kasih kepada Encik Rahman daripada Media CUEPACS.
..........................................................
zainal-saja buat koleksi

No comments: