Friday, April 17, 2009

Induksi Hari Ke Empat


Sentiasa tersenyum, penyampaian yang jelas, banyak berkomunikasi bersama peserta. Subjek yang tidak membosankan. Itulah gambaran pada hari ke 4 bersamaan hari Jumaat 17hb April 2009 kursus induksi. Pagi-pagi lagi saya terpaksa membuat tempahan bas bagi kegunaan peserta yang beragama Islam bagi mengerjakan sembahyang jumaat. Terima kasih saya ucapkan kepada Encik Alwi diatas kerjasama yang diberikan dan tepat pada masa yang dijanjikan. Itulah istimewanya kakitangan Universiti Malaya.

Kuliah Dasar-Dasar Kerajaan oleh Prof. Madya Dr Faizah Yunus dari Jabatan Pentadbiran & Keadilan Sosial Universiti Malaya amat diminati oleh semua peserta. Masing-masing sibuk memberikan pandangan dan menceritakan pengalaman. Kepada yang dilahirkan pada tahun sekitar 1950an hingga 1959 menceritakan keadaan sewaktu itu. Pengalaman sewaktu kecil, sejak Malaysia mencapai kemerdekaan, terdapat banyak dasar yang telah diwujudkan. Setiap dasar yang dibentuk mempunyai matlamat dan tujuannya tersendiri. Sesuatu dasar bukan dibentuk sewenang-wenangnya. Ia terbentuk akibat munculnya sesuatu isu/masalah dalam masyarakat dan masyarakat menuntut supaya tindakan diambil terhadap isu/masalah tersebut.

1960 hingga 1970, DEB dibentuk berlandaskan Rukun Negara, akibat kajian tragedi 13hb. Mei, 1969. Dasar ini diumumkan dan dilancarkan pada tahun 1970. Tempoh perlaksanaan dan pencapaian matlamatnya ialah 20 tahun, iaitu dari 1971 hingga 1990.

Berbagai-bagai lagi dasar telah diwujudkan. Menjamin setiap individu, keluarga dan masyarakat tanpa mengira kumpulan etnik, agama, budaya, gender dan fahaman politik serta wilayah dapat menyertai dan memberi sumbangan kepada arus pembangunan negara serta menikmati kesejahteraan hidup secara berterusan.

Petang pula, Penceramah yang tidak asing lagi dikalangan kakitangan Universiti Malaya, Encik Jamaludin Yacob dengan tajuk Nilai Dan Etika Dalam Perkhidmatan Awam. Lebih menumpukan apa yang terjadi didalam pengurusan dikampus dan pengalaman beliau selama 23 tahun berkhidmat.

.................................................
Zainal-dapat berita yang paling dibenci...cek tendang lagi(nama aje Hj tapi munafik)

No comments: