Friday, April 24, 2009

Induksi Hari Ke Sembilan


Lega…tiada soalan yang akan keluar dalam peperiksaan. Tiga topik hari ini dari semua penceramah tidak termasuk dalam subjek yang akan keluar soalan peperiksaan. Hari ini merupakan hari mendengar disamping menambah pengetahuan sahaja. Bermula daripada Puan Susanna Ameriyati Suwandi (beliau cakap jangan tanya pasal namanya) yang memberi ceramah bertajuk Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan. Topik yang paling saya minat. Skop yang lebih menerangkan Akta Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan 1994, Apakah Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, Prinsip Keselamatan & Kesihatan, Risiko yang wujud di tempat kerja, Siapakah yang bertanggungjawab serta Sistem Pengurusan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Universiti Malaya.

Tanggungjawab memastikan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja terletak di atas mereka yang mewujudkan risiko dan mereka yang bekerja dengan risiko tersebut itulah falsafah kewujudan Akta ini. Ianya bertujuan bagi Memastikan keselamatan, kesihatan & kebajikan orang sedang bekerja. Melindungi orang lain terhadap risiko keselamatan atau kesihatan berkaitan aktiviti orang sedang bekerja. Mempromosikan persekitaran pekerjaan yang bersesuaian dengan kehendak fizikal dan mental pekerja dan Mewujudkan peraturan serta tataamalan organisasi ke arah sistem perundangan

Tugas majikan pula adalah bagi memastikan setakat yang praktik, keselamatan, kesihatan & kebajikan semasa bekerja semua pekerjanya. Mengadakan sistem kerja dan penyenggaraan tempat kerja. Membuat perkiraan keselamatan dan kesihatan bagi penggunaan, pengendalian, penanganan, penyimpanan dan pengangkutan loji dan bahan Mengadakan maklumat, arahan, latihan dan penyeliaan. Mengada dan menyenggara tempat kerja dan laluan keluar / masuk ke / dari sebarang tempat kerja. Mengada dan menyenggara persekitaran kerja dan dengan kemudahan kebajikan yang mencukupi.

Penceramah ke 2, Prof. Madya Rosli Mahat daripada Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Malaya pula memberi taklimat berkaitan kepentingan sekiranya menjadi ahli sesebuah persatuan. Topik yang relevan kepada kumpulan pengurusan dan profesional sahaja. Sebagai peserta, saya cuma mendengar aje. Taklimat yang disampaikan lebih kepada mempromosi agar kumpulan pengurusan dan profesional untuk menjadi ahli.

Kuliah sesi petang bermula agak lewat. Penceramah tersesat katanya. ‘What everlah’…
Pelik juga alasannya. Tajuk berkaitan Audit Dalaman. Disampaikan oleh Encik Jalani Hassan. Tiada yang istimewa pada tajuk ini. Mendengar sekadar menambahkan ilmu. Ungkapan keramat dari beliau ‘ audit. dalaman datang ke tempat anda bertugas bukan untuk mencari kesalahan”.

.....................................................
zainal-ralat betul hari ini, kotak rokok yang cantik dikebas orang

No comments: