Friday, April 3, 2009

Raptai Penyampaian Diploma

Semuanya berjalan lancar. Alhamdulillah. Hari ini ada berlaku peristiwa penting pada negara. Hari ini juga di Universiti Malaya khasnya PjMUM juga berlaku peristiwa yang dianggap penting. Petang tadi berlangsungnya raptai penuh bagi penyampaian Diploma Teknologi Makmal. Penyampaian sepenuhnya akan diadakan pada 7hb April 2009. Mungkin tarikh yang dipilih secara kebetulan dengan peristiwa-peristiwa penting yang terjadi kepada sejarah negara. 3hb April 2009, Malaysia mendapat Perdana Menteri baru dan 7hb April 2009 pula berlangsungnya Pilihanraya Kecil Bukit Selambau, Kedah, Bukit Gantang, Perak dan Batang Ai di Sarawak.
Tahniah diucapkan kepada semua peserta Peserta Program Peralihan Ke 2 yang bermula pada 28hb Mei 2007 dan berakhir sepenuhnya pada 8hb Julai 2008. Program Peralihan yang telah dianjurkan oleh Seksyen Pembangunan Sumber Manusia Bahagian Sumber Manusia (BSM) Universiti Malaya dengan kerjasama PjMUM ini merupakan program pengupredan jawatan Pembantu Makmal Universiti kepada Penolong Pegawai Sains. Dijalankan selama 2 tahun merangkumi 3 peringkat iaitu Tahap 1, Tahap 2 dan Tahap 3.

Semasa sesi taklimat yang diadakan pada Mei 2007, Pengerusi Jawatankuasa Latihan Juruteknologis Makmal, Profesor Dr Rauzah Bte Hashim berkata ‘Meningkatkan kemahiran dan mempunyai pengetahuan didalam melaksanakan tugas yang lebih mencabar dalam merealisasikan ‘Universiti Penyelidikan Bertaraf Dunia’ adalah matlamat yang ditekankan didalam program tersebut disamping akan memberi kesan kepada tahap integriti (Satu kualiti dan ciri positif yang wujud secara keseluruhan pada individu dan organisasi. Ciri dan kualiti integriti yang mengandungi unsur “Wholeness” (yakni kewujudan secara berpadu sebagai keseluruhan ) pada individu ataupun organisasi dan kepada peserta program tersebut khasnya’

Kepada semua penerima, bidang pendidikan global sentiasa menghadapi pelbagai cabaran, khususnya dengan perubahan teknologi yang begitu ketara. Usaha pembaharuan perlu dijadikan satu amalan berterusan oleh semua anggota Universiti untuk memastikan Institusi kita ini sentiasa kehadapan Tahniah semua.
.................................................
zainal-dulu penerima hari ini penyelaras

No comments: