Tuesday, April 14, 2009

Induksi Hari Pertama


Hari ini saya menerima kejutan apabila dilantik menjadi “Penghulu” dalam Kursus Induksi Kumpulan Pengurusan Dan Profesinal & Kumpulan Sokongan Gred 27 & 29 (Kumpulan 1) siri 2/2009 dari 14hb April hingga 30hb April 2009. Pemegang No firasat K1 2/2009-35.

Terima kasih saya ucapkan diatas kepercayaan diberikan bagi mengalas tanggungjawab ini. Seramai 52 orang peserta yang mengikuti kursus kali ini. Terdiri daripada Pensyarah, Pensyarah Kanan, Penolong Pendaftar, Pegawai Sains, Penolong Pegawai Sains. Kursus Induksi yang kedua bagi diri saya sepanjang perkhidmatan di Universiti Malaya. Pertama sewaktu Kursus Induksi Kumpulan II siri 4/96 dari 9hb Oktober 1996 hingga 24 Oktober 1996. Ketika itu, saya dilantik sebagai ”Penolong Penghulu” tapi hari ini, setelah `13 tahun berlalu menjadi ’Penghulu’ pula.

Aktiviti hari ini tiada kuliah perlu diikuti. Pagi, penerangan aktiviti kursus daripadaEncik Shahrizamshazlin, Penolong Pendaftar (Latihan) Bahagian Sumber Manusia dibantu oleh Encik Firdaus dan Encik Wan Yusof berkaitan tentatif program dari mula hingga akhir. Bersangkutan objektif, penilaian, tugasan kumpulan dan tugasan individu, ujian akhir dan panel penilai dan paling mencabar sekali sewaktu memperkenalkan diri tetapi kena mengingati nama-nama peserta seramai 51 orang. Aduhhh

Tengahari, Encik Zairul Man daripada Syarikat Accordian telah mengendalikan aktiviti Pembangunan Dalam Kumpulan. Hilang mengantuk dibuatnya. Tidak seperti awal pagi tadi.

Diantara aktivitinya, menggunakan perkataan Harimau, Pistol, Manusia. Mewah dan Haa. Tutup mata mencari objek ‘Panjang dan Lembik’ serta membina Segi Empat daripada objek ‘Panjang dan Lembik’ ditengah panas terik dengan keadaan tutup mata. Saya andaikan ‘Buta sekejap’. Haru biru dibuatnya. Ramai sangat nakhodanya sepanjang aktiviti tersebut berjalan.

Petang, sambung aktiviti pembangunan dalam kumpulan tetapi didalam bilik seminar saja. Membina ‘Kapal Terbang’. Kelakar betul. Macam-macam ada.

………………………………………….
Zainal- ngantuk, seronok dan wowwwwww

No comments: