Monday, April 27, 2009

Induksi Hari Ke Sepuluh

Hampir dipenghujung kursus. Masing-masing semakin risau. Risau kerana akan menghadapi peperiksaan pada 30hb April 2009. Hari ini juga saya perhatikan setiap kumpulan sibuk menyiapkan tugasan kumpulan masing-masing. Macam saya juga, penceramah yang memberi ceramah bertajuk ’Pengenalan Kepada Pengurusan Kewangan & Belanjawan’, Encik Anuar Bin Salleh daripada Institut Perakaunan Kerajaan semacam masuk telinga kanan, keluar teliga kiri.

Fikiran masing-masing melayang-layang. Saya pun tidak terkecuali. Almaklumlah dah masuk minggu yang ketiga. Menghitung hari kata seorang teman saya. Seperkara lagi apa yang saya lihat, semangat kian luntur. Datang lewat waktu pagi, ada yang datang sesi petang aje. Sekadar ingin memenuhi atendan kehadiran.

Walaupun masing-masing kurang tumpuan semasa ceramah, saya sempat juga mencatitkan beberapa perkara penting.

Pengurusan Kewangan adalah proses yang melibatkan jentera pentadbiran dan kaedah-kaedah di mana dana untuk membiayai perbelanjaan awam diperolehi, dibelanja dan diperakaunkan. Termasuklah proses-proses yang melibatkan perancangan, pembentukan dan pelaksanaan dasar-dasar mengenai pencukaian, belanjawan, perbelanjaan, perolehan, perakaunan dan lain-lain yang berkaitan dengannya. Ia mesti merangkumi perkara-perkara Perancangan, Pelaksanaan, Penyelarasan, Kawalan, Penilaian.

Pentingnya pengurusan kewangan kerana sumber-sumber (manusia, wang, bahan-bahan dan masa) adalah terhad tetapi permintaan terhadap sumber-sumber tersebut tidak terhad. Terdapat alternatif dalam memperolehi dan menggunakan sumber-sumber tersebut. Pengurusan kewangan adalah nadi bagi sesuatu organisasi, Sumber-sumber ekonomi tidak dapat digerakkan tanpa pengurusan kewangan yang teratur.


Pengurusan kewangan kebiasaanya dilakukan di Satu Kumpulan Wang dimana semua hasil kerajaan yang diperolehi, kecuali wang berkaitan dengan Agama Islam dimasuk dan diperakaunkan di dalamnya. Wang dalam Kumpulan Wang Disatukan ini tidak boleh dikeluarkan tanpa diluluskan oleh sesuatu undang-undang. Mengikut Akta Acara Kewangan 1957, tiga(3) Akaun berasingan disenggarakan di bawah Kumpulan Wang Disatukan iaitu Akaun Hasil Disatukan, Akaun Amanah Disatukan dan Akaun Pinjaman Disatukan.

Sesi petang pula, sambungan kuliah daripada Puan Lim Chor Yoke. Talimat berkaitan cuti-cuti penjawatan awam. Bukan cuti-cuti Malaysia.
..........................................................
zainal-fikiran turut melayang-layang.

No comments: