Thursday, April 23, 2009

Induksi Hari Ke Lapan


Tiga sesi berlainan penceramah. Ceramah pertama sesi pagi telah disampaikan oleh Tuan Syed Haron Ahmad, bekas Pendaftar, Bahagian Sumber Manusia,Universiti Malaya. Mula bertugas di Universiti Malaya pada tahun 1977. Saya ketika itu baru berumur 12 tahun. Masih di sekolah rendah dalam darjah 6. Beliau bersara wajib pada tahun 2006 ketika berumur 56 tahun. Pernah bertugas dibawah 6 orang Naib Canselor Sekarang berkhidmat dengan syarikat swasta juga sebagai Pendaftar.

Bersesuai dengan pengalaman beliau, topik berkaitan Sejarah dan Struktur Organisasi & Peranan Universiti. Wujudnya Universiti Malaya bermula pada 16 Jun 1905. Dengan penubuhan Sekolah Perubatan Kerajaan-Kerajaan Negeri Selat dan Negeri-Negeri Bersekutu. Pada tahun 1912, King Edward VIII telah mengusulkan agar Sekolah Perubatan bersempena nama beliau ditubuhkan dimana pembelajarannya setaraf dengan Universiti. Tahun 1927, dengan tertubuhnya Kolej Raflles (Sekolah Tinggi) yang menawarkan pembelajaran berbeza seperti Kejuruteraan, Sains maka pergabungan diantara keduanya pada 8 Oktober 1949, maka tertubuhlah Universiti Malaya. Beroperasi di Singapura. Pada 1hb Januari 1962 pula, telah diberi pengiktirafan sebagai Universiti Nasional Tanah Melayu.

Bagi generasi 1951 tradisi melintasi “Quadrangle” merupakan detik yang ditunggu-tunggu. Melintasi Quadrangle merupakan satu upacara yang dilakukan hanya kepada para graduan yang telah berjaya sahaja di tahun akhir pengajiannya. Adalah menjadi kesalahan kepada graduan yang gagal semasa pengajian melintasi Quadrangle.

Bagi Universiti Malaya Kuala Lumpur, Tahun 1966, merupakan sejarah dimana istiadat Konvokesyen yang pertama telah diadakan di Dewan Tunku Canselor.

Sesi ke 2 pula, topik berkaitan “Pengucapan Awam” telah disampaikan oleh Profesor Madya Siti Rohani Kassim, Pensyarah daripada Jabatan IngerĂ­s, Fakulti Sastera & Sains Sosial. Pada sesi ini, peserta kursus telah diberikan tugas secara berkumpulan dengan memilih tajuk-tajuk bebas. Setiap kumpulan perlu melantik seorang dari ahlinya mempersembahkan ucapan. Macam-macam adaaaa.

Petang pula, sesi ke 3. Encik Hashim Ghani, Ketua Penolong Pendaftar, Bahagian Sumber Manusia telah menyampaikan ceramah bertajuk “Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam. Beliau merupakan penceramah yang pernah mengendalikan Kursus Induksi yang pertama sekali saya hadiri pada tahun 1996.

…………………………………..
zainal-banyak sejarah sepanjang berkhidmat.

No comments: