Thursday, April 16, 2009

Induksi Hari Ketiga

‘Kita kena enjoy, jangan serius sangat, nanti bulu hidung panjang. Itulah kata-kata awal penceramah Tuan Haji Zulkeplee Bin AB. Hamid daripada Intan Kampus Wilayah Tengah. Kelakar, berpengalaman, selamba, main hentam aje tapi mengkagumkan. Itulah kesimpulan yang dapat saya perkatakan tentang diri beliau.

Padat dengan contoh-contoh yang mudah di fahami sepanjang tajuk Pengurusan Organisasi yang telah beliau sampaikan. Ada teka teki, cerita pendek, nasihat, makna disebalik nama. Berbaloi hari ini mendengar ceramah beliau. Langsung tidak membosankan.

Definisi Organisasi- Satu jentera yang mengembeleng antara tenaga manusia dan kerja untuk mencapai sesuatu matlamat. Perlu ada matlamat iaitu Visi, Misi dan Objektif. Fungsi dan kunci utamanya “POLCON”. P untuk Plan, O untuk Organise, L untuk Lead dan CON untuk Control..

Disamping memahami subjek ceramah, terselit juga ilmu ilmiah disebalik nama ISLAM. I untuk Indah, S untuk Selamat, L untuk Lengkap, A untuk Akhlak dan M untuk Maju. Begitulah sempurnanya perkataan serta maknanya.

Sesi petang, Taklimat Sistem Pengurusan Kualiti, oleh Prof M.Y Fong.

………………………………………….
Zainal- Buat penyokong Liverpool, banyak-banyak bersabar ye…Chelsea 7 Livepool 5


No comments: