Tuesday, April 21, 2009

Induksi Hari Ke Enam


‘Buatlah sesuatu perkara yang betul tanpa dilihat orang’. Itulah nilai sebenar orang yang berintegriti tapi kebiasaanya apa yang sering saya jumpa, ‘Buat kerja bagi orang nampak’. Itulah hakikatnya yang banyak kita temui. Kalau buat kerja depan bos bukan main lagi.
‘Pengurusan Integriti dan Akauntabiliti merupakan tajuk ceramah pada pagi ini. Awal-awal lagi Encik Mohammad Diah Bin Haji Wahari, A.M.N, Pengarah Sektor Awam, Institut Integriti Malaysia dah tercongok. Mengikut jadual kuliah sepatutnya dimulakan pukul 9.00 pagi selepas kundapan tetapi disebabkan kudapan lambat disediakan, kuliah terpaksa dijalankan lebih awal. Sementara menunggu persiapan kudapan, saya telah mencadangkan agar kuliah dijalankan dahulu. Semua ikut perintah. Bagus betul peserta-peserta ini. Akur dengar cadangan saya.
Pegawai yang berintegriti hendaklah, Mempamerkan nilai moral dan etika yang tinggi, Bertindak dengan jujur tanpa mengambilkira keuntungan peribadi, Berpegang teguh kepada keputusan yang berasaskan kebenaran dan keadilan tanpa rasa takut atau pilih kasih, Tidak menyalah gunakan kuasa atau autoriti, Tidak bertolak ansur dengan tingkah laku yang tidak profesional atau tidak beretika merupakan unsur-unsur yang perlu diterapkan dalam diri seorang penjawat awam. Berat juga tanggungjawab penjawat awam ini. Saya akui, untuk mencapai perkara-perkara tersebut amat berat. Hanya mereka yang benar-benar insan kamil dan ikhlas dalam menjalankan tugas saja akan mampu.
Diakhir ceramah, beliau sempat memberi ungkapan motivasi dalam bahasa inggeris yang berbunyi “ If you lose you money, you lose nothing. If you lose your health, then you lose something but if you lose your integrity, you lose everything. You lose it once, you wil lose it forever. Pandai-pandailah tafsirkan.
Sesi petang ceramah bertajuk Arahan Keselamatan telah disampaikan oleh Encik Hashim Ismail daripada Pejabat Ketua Pegawai Keselamatan Kerajaan Malaysia, Jabatan Perdana Menteri. Perwatakan yang selamba. Tidak kering gusi dibuatnya. Penyampaiannya membuatkan peserta gelak sakan. Subjek berkaitan Akta Rahsia Rasmi 1972.
Definasi dokumen rahsia, apa-apa surat yang dinyatakan dalam jadual dan apa-apa maklumat dan bahan berhubungan denganya dan termasuklah apa-apa suratan rasmi maklumat dan bahan lain sebagaimana yang boleh di kelaskan sebagai Rahsia Besar, Rahsia, Sulit atau Terhad mengikut mana yang berkenaan oleh seorang Menteri, Menteri Besar, Ketua Menteri sesebuah negeri atau pegawi awam yang dilantik mengikut seksyen 2B Akta Rahsia Rasmi 1972.Penceramah yang sering terlajak, kejab cakap 4.30, kejab cakap 4.40, akhirnya sampai pukul 5.00 ptg baru habis. Masing-masing dah resah nak balik. Saya pun selalu terlajak dalam beberapa hal. Maklumlah selalu tanpa sekatan.

Hari ini baru saya tahu perumpamaan orang melayu dulu-dulu dan sering kita gunakan sehingga ke hari ini “ seperti melepaskan batuk ditangga”. Rupa-rupanya perkataan ‘BATUK’ yang dimaksudkan adalah slang bahasa orang jawa yang bermaksud ‘TEMPURUNG KELAPA’. Mati-mati saya ingatkan batuk kokol ke, batuk kerana sakit tekak ke.. rupa-rupanya maksud perumpamaan itu sebenarnya mengesahkan sikap sesetengah orang-orang melayu dahulu kala iaitu perbuatan sebelum menaiki rumah, menceduk air dalam tempayan yang tersedia ada di tepi tangga untuk mencuci kaki sebelum naik kerumah. Penceduk itu lah sebenarnya dipanggil ‘BATUK’.
Oleh kerana nak cepat naik ke rumah setelah mencuci kaki, ‘BATUK’ dibiarkan bersepah tanpa diletakkan kembali di tempayan. Perbuatan tersebut telah ditaksirkan sebagai memudahkan cara. Tidak mengikut peraturan. Sepatutnya 'BATUK' dikembalikan ke tempat asalnya. Al kisahnya. Manalah teman tahu...Teman saya di pejabat lain pula halnya, suka memanggil saya dengan panggilan ‘BUTUK’. Bila saya tanya maknanya, dia cakap kena cari sendiri. Kalau nak tahu maknanya kena bagi upah. Puas saya cuba mencari maknanya didalam Kamus Dewan tapi tidak jumpa pun perkatan itu.
……………………………………
Zainal-kalau nak cari yang berintegriti (?), datanglah ke Jabatan saya.

No comments: