Wednesday, April 8, 2009

Penyampaian Diploma Program Peralihan Ke 2

Kegembiraan jelas terpancar diwajah-wajah penerima Diploma Teknologi Makmal. Tahniah kepada semua.

Sejarah berulang kembali. Tahniah kepada semua. Hari ini 7hb April 2009, pengundian pilihanraya kecil bagi 3 kawasan telah bermula seawal 8.30 pagi. Hari ini juga, Persatuan Juruteknologis Makmal melakar satu sejarah lagi apabila 48 peserta Program Peralihan Ke 2 menerima Diploma masing-masing. Lebih membanggakan lagi, penyampaian Diploma tersebut telah disempurnakan oleh Naib Canselor Universiti Malaya, Y Bhg Profesor Datuk Dr Ghausth Jasmon.

Turut hadir, Profesor Dr Rauzah Hashim, Pengerusi Jawatankuasa Latihan Teknologi Makmal, Profesor Dr Mohd Sofian Azirun, Dekan Fakulti Sains, Tuan Hj Omar Osman, Presiden CUEPACS, Profesor Dr. Zanariah Abdullah, Ketua Jabatan Kimia, Profesor Dr Azman Abdul Ghani, Ketua Jabatan Geologi, Profesor Madya Dr Azilah Abd Rahman, Pengarah Pusat Asasi Sains, Encik Husain Mohd Yasin, Presiden Kakitangan Am Universiti Malaya (KKAUM), Encik Ikmal Azam Thanaraj Abdullah, Timbalan Presiden KKAUM, Profesor Dr Kurunathan Ratnavelu, (ISM), Prof Madya Dr Lo Kong Mun, (Kimia), Dr Ng Kok Haur (ISM), Encik Puniamurthy Krishnasamy, Ketua Penolong Pendaftar Kanan, Encik Gopal Krishna, Presiden PjMUM, Semua Ahli Jawatankuasa PjMUM dan jemputan-jemputan khas.

Di dalam ucapan Y Bhg Naib Canselor, beliau mengucapkan tahniah kepada semua pembantu makmal yang telah mengikuti Program Peralihan Pembantu Makmal yang bertujuan menyediakan dan melengkapkan diri bagi perubahan kerjaya. "Kita telah menyaksikan bagaimana pantas dan cepatnya perubahan dalam bidang pendidikan dan penyelidikan. Persekitaran kerja juga berubah. Semua ini akan membawa kesan yang besar ke atas kakitangan Universiti kerana terpaksa menyesuaikan diri dengan perubahan-perubahan ini. Banyak perubahan dijangka akan berlaku, hasil kemajuan teknologi, globalisasi yang lebih pesat. Oleh itu pihak pengurusan Universiti Malaya berharap agar kakitangan-kakitanganya bersedia menerima perubahan dan membuat penyesuaian dengan pantas supaya terus relevan dan sesuai dengan keadaan zaman. Tanpa penyesuaian ini tidak mungkin Universiti Malaya dapat menghasilkan penyelidikan yang bertaraf antarabangsa dan mempunyai kakitangan lebih berpengetahuan. Oleh itu, peningkatan ilmu dan latihan secara berterusan akan sentiasa disokong".

Program ini bersesuaian dengan Misi Universiti Malaya, 'Untuk memajukan ilmu pengetahuan dan pembelajaran melalui penyelidikan dan pendidikan berkualiti untuk negara dan kemanusiaan' serta bertepatan dengan Visi Universiti Malaya, 'Untuk menjadi sebuah institusi pengajian tinggi yang ternama di peringkat antarabangsa dalam penyelidikan, inovasi,penerbitan dan pengajaran.

'Dengan adanya kakitangan makmal yang terlatih serta dilengkapi ilmu terkini, Universiti Malayaakan lebih berdaya saing. Harapan beliau agar kakitangan makmal yang berkemahiran, berganding bahu dengan pensyarah untuk melahirkan pelajar yang cemerlang dan penyelidikan yang berkualiti'.

Saya bagi pihak Persatuan Juruteknologis Makmal mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang terlibat, khasnya kepada Penasihat PjMUM, Professor Dato' Dr. Mohd Jamil Maah, pensyarah-pensyarah di Fakulti Sains, Fakulti Kejuruteraan, Pusat Asasi Sains, Dekan-Dekan Fakulti, Ketua-ketua Jabatan, Pejabat Keselamatan, Pejabat Pendaftar, ketua Penolong Pendaftar, Penolong Pendaftar, Seksyen Latihan, Bahagian Sumber Manusia terutamanya kepada penyelaras Program Peralihan Ke 2 selaku penyelaras pengraduan, Encik Shahrizamshazlin Abd Rahim diatas kerjasama yang diberikan sepanjang Program Peralihan berjalan serta kepada Kesatuan Kakitangan Am Universiti Malaya (KKAUM).

...........................................
zainal-seronok semua gembira

No comments: