Monday, April 20, 2009

Induksi Hari Ke Lima


Minggu lepas, sebagai ‘penghulu’ saya ditugaskan agar membahagikan tugasan kepada setiap kumpulan. Pengagihan dilakukan bagi setiap kumpulan agar melantik ketua masing-masing. Induksi kali ini telah dibahagikan kepada 11 kumpulan. Ada kumpulan terdiri daripada 4 orang atau 5 orang peserta.

Saya berjumpa sendiri dengan kumpulan 4 bagi menanyakan siapakah ketua yang dilantik, jawapan yang diterima, Encik ’simpolan A’ yang jadi ketua tetapi belum hadir lagi. Saya menunggu kehadirian Encik ’simpolan A’. Bila Encik ’simpolan’ hadir, saya mengatakan kepadanya bahawa tugasan menjadi pengerusi majlis dan menemu bual bagi mendapatkan biodata penceramah untuk sesi memperkenalkan penceramah kepada semua peserta kursus. Lain pula jawapan yang saya terima dari Encik 'simpolan A'. Dia mengatakan bahawa Encik 'simpolan B' sebenarnya telah dilantik menjadi ketua kumpulan. Apa dah...berbelit-belit

Memandangkan sikap lepas tangan mereka, saya mengambil tugasan tersebut. Perlantikan ketua sepatutnya telah dilakukan pada minggu lepas tapi inilah satu contoh sikap yang ’kurang prihatin’ bila diberikan tugas. Tiada berkerjasama antara sesama kumpulan. Saya umpamakan kumpulan ini 'bagai kapal tanpa nakhoda'. Nakhoda yang tidak berani bertanggungjawab'

Penceramah hari ini daripada Jabatan Arkib Negara, Encik G Savumtharaj telah menyampaikan ceramah bertajuk Panduan Pengurusan Pejabat. Tajuk baru dan isi kandungannya berbeza. Sebelum ini, Arahan Perkhidmatan. Topiknya menyentuh bab 6, 7, 8, Konsep Pengurusan Rekod. Tidak membosankan.

Definasi Rekod, ’Sesuatu media yang mengandungi maklumat’ dan definasi Fail pula, ’Penyusunan fail-fail kedalam kumpulan-kumpulan yang mempunyai perkara yang sama dimana tiap-tiap fail dan kumpulan fail dikenali dengan identitinya tersendiri’.

Petang pula, Puan Lim Chor Yoke daripada Bahagian Sumber Manusia. Memberi ceramah berkaitan Perintah Am dan Peraturan Pegawai Awam. Saya perhatikan semua peserta, layannnnnnnnn.
……………………………..
zainal- petang sempat ke UM

No comments: